Chocoladeverkopers
Paul, eigenaar van Chocoladeverkopers.nl, stapelt voor de grap de bestelling aan bonbons tot een toren in Tessa’s handen.
In Het Duurzame Warenhuis vind je chocolade van Chocoladeverkopers. Bij eigenaren Paul en Emma spelen smaak en smaakvariaties een grote rol en ook vinden ze het erg belangrijk dat er bij elke stap van cacaoboon tot uiteindelijk product veel aandacht is voor mens en natuur.
In het assortiment dat wij afnemen leggen we de nadruk op biologisch & fair trade, en houden we in het aanbod rekening met een vegan variant.
Mooi detail is dat Chocoladeverkopers hun liefde voor fietsen combineren met chocolade, dus de eindlevering aan Het Duurzame Warenhuis wordt met de fiets afgelegd. En dat Chocoladeverkopers in de buurt zijn geeft ons de mogelijkheid om langs te gaan, een kijkje achter de schermen te nemen, en dat te delen met onze klanten.
Daarmee passen de producten van Chocoladeverkopers bij de kernwaarden van Het Duurzame Warenhuis: biologisch, lokaal, fair trade, natuurlijk, diervriendelijk, zero waste.
Zoals we vaak uitleggen bij onze kernwaarden, passen we een combinatie van deze streefdoelen toe per product. Zo is het bijvoorbeeld in het geval van Chocoladeverkopers zo dat we niet wijken in een biologische certificering en eerlijke prijzen voor de boeren, maar hoe lokaal het is, is natuurlijk betrekkelijk. Ja, Chocoladeverkopers leveren vanuit hun honk op 2 km afstand van Het Duurzame Warenhuis, maar chocolade blijft een product uit verre oorden. Het lokale zit er voor ons in dat we laagdrempelig en transparant contact hebben met onze leverancier, en dat eigenaren Paul en Emma op hun beurt kiezen voor sterk lokale samenwerkingen in land van oorsprong en productie. Maar zoals gezegd, het blijft betrekkelijk.
Waar chocolade ooit een zeer exclusief product was, is het tegenwoordig niet meer weg te denken. Dat maakt dat het hier een ‘normaal’ product in het schap is. Wat het grotere verhaal van chocolade is, hoe bijzonder de weg van cacaoboon tot reep is, en hoe het dan van Chocoladeverkopers naar Het Duurzame Warenhuis komt, delen we hier.
- tekst gaat steeds door na de afbeelding -
Detail tussen de schappen; een kaart met de tekst Handcrafted Chocolate, from bean to bar.
Fairtrade & biologisch
Heel veel kleine cacaoboeren telen voor een enorme wereldwijde vraag en doen dat vaak tegen een loon dat niet voldoende is om hun families te voeden. Door armoede gedwongen zijn ze vaak genoodzaakt om hun plantages uit te breiden wat dan weer ten koste gaat van tropisch regenwoud. Veel cacaoboeren zijn afhankelijk van tussenpersonen en geldschieters. Eigenlijk kun je er van uitgaan dat hoe goedkoper de chocoladereep is, hoe hoger de prijs die betaald is door de boeren - en vaak ook hoe minder cacao er in zit….
Het kan gelukkig ook anders, bijvoorbeeld door chocola te kopen van merken die een goede prijs betalen aan (coöperaties van) boeren. Fairtrade dus. Of door te zoeken naar chocolade met een biologisch keurmerk. Je kunt trouwens voor een aantal grote merken checken hoe ze het doen op het gebied van sociale en milieuvoorwaarden. Kijk op de chocolatescorecard waaraan ook het Wereld Natuur Fonds meewerkt. Let wel; dit brengt de grote spelers in kaart, maar juist kleine leveranciers die misschien bewuster inkopen, zie je er niet in terug. Bevraag het zelf!
Op zoek naar chocoweetjes kwamen we in gesprek met Paul over de dagen in het jaar waarop er extra aandacht is voor chocolade. Wij denken aan winterse chocolade, maar als je de internationale kalender mag geloven is 7 juli de International Chocoladedag, en valt de volgende in september. Wat heeft Paul erover te zeggen?
” 7 jul… Wat dat betreft voor Europa nou niet echt een ideale dag qua temperaturen, terwijl ze als uitgangspunt (blijkbaar) hebben dat het zou zijn wanneer chocolade voor het eerst naar Europa kwam - wat ik persoonlijk ook alles behalve een mooie aanleiding vind want dat zou door Hernán Cortés gebeurd zijn, en al noemen ze hem ook ontdekkingsreiziger het was toch vooral een oorlogszuchtige veroveraar... In september is er nog een internationale chocolade dag, beter qua temperatuur-timing, maar dat valt dan weer samen met de geboorte van Hershey’s - ook nou niet echt kwaliteitschocolade (en nogal willekeurig) - maar tenminste niet direct verantwoordelijk voor heel veel doden...”
Au, zo komen we dus op de donker-bittere kant van de chocolade uit. Terwijl er zoals je nu weet wel degelijk verantwoorde alternatieven zijn die fair trade en biologisch zijn, zodat je een bewuste keuze kunt maken in je chocolade aanschaf. Wat ons betreft zijn de zomerse data rondom chocolade dus heel geschikt om de aandacht te verleggen naar de achtergrond en herkomst ervan, en kun je weloverwogen het hele jaar door genieten van een bijzonder product.
Stapels aan chocoladerepen op voorraad in de kasten bij Chocoladeverkopers, langs op inkoop.
Het Duurzame Warenhuis gaat langs bij Chocoladeverkopers
Hoe ziet dat er uit, een inkoop bij Chocoladeverkopers? In de zomer nemen we een extra trui of sjaal mee als we op inkoop gaan, en een koelbox als we van plan zijn meteen een bestelling mee terug te nemen. De voorraadkamer voor chocolade heeft het meeste weg van een grote walk-in-koelkast.
De ogen moeten wennen aan het donker, omdat de grote zonnige vijand geweerd wordt om de chocolade te beschermen. In de wintermaanden schuift Paul zorgvuldig het scherm weg, terwijl hij elke zonnestraal inschat die zijn repen zou kunnen deren.
Als je rondkijkt zijn twee wanden volledig bekast met op elke schap dozen en stapels aan chocolade die bijna het plafond raken, een ware chocodroom.
Dan begint het grote overleg. Paul weet te vertellen welke chocolade past bij het seizoen, welke maker iets bijzonders heeft geleverd, en denkt mee over de aantallen. We roepen smaken en hoeveelheden, en vanaf een stoel plukt Paul de bestelling bij elkaar. Voorzichtig stapelen de bonbons, mini proefpakketjes, en repen zich op.
De factuur wordt opgesteld, en dan is het tijd voor het pakwerk. In grote waterdichte fietstassen wordt de levering voorzichtig ingepakt.
Hier komt geen extra plastic of verpakking bij kijken, met voorzichtigheid blijft het vervoer low waste.
En met dezelfde voorzichtigheid stapt Paul de gang op, langs alle ingepakte bestellingen voor andere klanten die klaar staan voor de fietsrit.
De trap af, op de pedalen, en dan is de volgende stop Het Duurzame Warenhuis.
Paul brengt als fietskoerier de chocolade naar Nijmegen.
Meer nog dan bij andere leveringen kijken de collega’s bij de kassa wat er nu weer ingekocht is, en als de eigen lekkere trek bedwongen is, gaat het werk verder; de chocolade krijgt een plek in de winkel.
Maar ook hier is het zoeken naar de beste condities, dus zodra de temperaturen stijgen gaat de hele voorraad naar de kelder. Denk je dus als klant dat we in de zomer geen chocolade hebben uitgelegd, vraag dan even na naar onze voorraad. En anders doen we sowieso ons best om zelf geregeld op de fiets te springen zodat er nooit een tekort is aan dit mooie product.
Een voorbeeld van mini reepjes chocolade om te proeven wat de invloed is van Single Beans, de fermentatie of het percentage.