Terugblik op het eerste jaar met nieuwe eigenaren

Overzicht van folders en (visite) kaartjes in de nieuwe huisstijl van het Duurzame Warenhuis en Het Café. Kleuren: Licht- en donkergroen, ecru, mint, paars en oranje.

Overzicht van folders en visitekaartjes in de nieuwe huisstijl van Het Duurzame Warenhuis en Het Café. Foto: Moïra Rennoch.

Nieuw jaar, nieuwe plannen - met behoud van wat goed is

In september 2024 ging het Het Duurzame Warenhuis over in de handen van Vera Hengeveld en Tessa Teer en namen we afscheid van Rudie en Jonny, die zich al vanaf 2014 met hart en ziel inzetten om duurzaamheid en duurzamer winkelen in Nijmegen stevig op de kaart te zetten.

Vera en Tessa doken in het diepe en hoewel ze beiden al jaren in Het Duurzame Warenhuis werken was dit eerste jaar best een kluif. Maar terugkijkend kunnen ze met recht constateren: “dat hebben we maar mooi gedaan!”

“Er komt meer bij kijken dan je denkt, en dat terwijl we beiden al jaren in Het Duurzame Warenhuis werken. We doken in nieuwe kassasystemen, leerden de boekhouding en roostermaking, fristen BHV op, en de inkoop stond ook niet stil. Langzaam maar zeker ontvouwen de nieuwe plannen zich, zoals de verbouwing van de ruimte achterin de winkel.

De oogst tot nu toe:

Ondernemersbijeenkomsten;

We namen het initiatief om een reeks bijeenkomsten op te zetten waar lokale duurzame ondernemers elkaar kunnen treffen. Meestal met een heerlijk biologisch ontbijtje erbij, en gesprekken en contacten die na het laatste kopje koffie bleven plakken. Heel verbindend, heel smakelijk!

Studentenbegeleiding;

Maar liefst 9 studenten van het ROC deden maandenlang onderzoek bij ons naar duurzaam ondernemerschap en B-corp . Samen organiseerden we een Green Friday, een tegengeluid op Black Friday. Ook liep een leerling van het KGC een stage bij ons, en dat beviel zo goed dat ze nu af en toe bij ons werkt!

Verbeteren toegankelijkheid

We willen graag dat onze winkel en café zo goed mogelijk toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen. We werken samen met Ongehinderd.nl en Zelfregiecentrum Nijmegen om dit te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een drempelhulp om de lastige drempel letterlijk makkelijker te nemen en een pinapparaat met reliëf 5 erop voor blinden en slechtzienden. Binnenkort gaan we nog veel meer aanpakken waarover later meer.

Voor wat betreft digitale toegankelijkheid, zetten we - naast onze al bestaande social media kanalen - voor zowel de winkel als het café de eerste voorzichtige schreden op Linkedin, zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken met nieuws, tips en vacatures. In onze nieuwsbrief gebruiken we nu alt-teksten bij onze foto’s zodat voorleesprogramma’s deze kunnen ‘visualiseren’.

We hebben de openingstijden voor zowel de winkel als het café verbreed naar zondag.

Voor dieven is de winkel overigens minder toegankelijk gemaakt door het instaleleren van een nieuw camerasysteem.

Blijvende aandacht voor betaalbaarheid

We zijn ons ervan bewust dat duurzame producten over het algemeen duurder zijn dan ‘reguliere’ aankopen. Dit heeft onder andere te maken met eerlijke prijzen voor de producten, de veelal kleinere schaal waarop geproduceerd wordt, zorgvuldige productieprocessen, maar ook met het feit dat milieu-effecten niet worden doorberekend in de prijs van reguliere producten - die daarmee feitelijk te goedkoop worden gehouden.

Wij gaan uiteraard niet mee in de ratrace van zoveel mogelijk tegen een zo laag mogelijke prijs en dumpen wat uit de mode is maar willen wel mensen met een kleinere beurs ook kennis laten maken met duurzame producten, onder meer door aan het eind van het seizoen een beperkte sale te houden.

We behouden uiteraard de kortingsregeling van 10% voor studenten op vertoon van een geldige studentenkaart. In Het Café kun je nog steeds een uitgestelde koffie kopen voor een ander.

Het vulstation voor betaalbare schoonmaakproducten en verzorgingsproducten hebben we uit kunnen breiden met shampoo en wol-zijde wasmiddel. Bovendien is er een folder gemaakt met tips voor duurzaam wassen. Je kunt hem in de winkel gratis meekrijgen.

Onze betaalbare basics-lijn zal worden uitgebreid met kinderkleding.

Functionele kinderkleding

Voor onze kinderhoek legden we dit jaar nog meer nadruk op functionaliteit. Denk aan laagjes voor de verschillende seizoenen, regenkleding, de basics aan kraamzorg, rugzakken en de eerste uitzet voor BSO/school.

Overigens vind je er ook nog steeds prachtig speelgoed en knutselspullen die heel lang meegaan.

De overname betekende ook afscheid

Allereerst natuurlijk afscheid van Rudie en Jonny, maar ook van ‘Van Nature’ - de ondertitel die op onze winkelruiten, in ons logo en op al onze papieren uitingen te vinden was. Er werden dus nieuwe visitekaartjes, boekenleggers, cadeau-kaarten folders en tassen bedrukt, waar we nog járen mee vooruit kunnen”.


Hoe kijken Rudie en Jonny terug?

Rudie, in Van Nature, blikt terug op het loslaten van Het Duurzame Warenhuis. “Wat mij trof is toen ik net na de overname langs fietste - het staat er maar mooi, en ik hoef er niets mee. En dan met nadruk op het eerste: het is gelukt om een duurzame winkel neer te zetten”.
Veel meer woorden hoeft Rudie er niet aan vuil te maken, zijn klanten bij Van Nature wachten op hem en hij gaat graag weer aan de slag. “Ik kan mijn draagkracht nu weer op Van Nature richten”.

Jonny treffen we bij de kassa van Het Duurzame Warenhuis, als shoppende klant.
”Wat het meest is gebleven, met dit jaar achter ons, is de blijdschap dat er zo’n soort winkel bestaat, en dat we het in handen hebben kunnen overdragen van mensen die op dezelfde lijn verder zijn gegaan. Persoonlijk heeft het loslaten van de winkel me een vrij hoofd en meer vrije tijd, gegeven. Waar ik eerst altijd bezig was met “hoe gaat het met de winkel? hoe gaat het met de medewerkers?” voel ik nu die druk niet. En die vrije tijd is trouwens alweer goed gevuld met sporten, vrijwilligerswerk, sociale afspraken…”

Al met al kijken we terug op een vruchtbaar eerste jaar en hebben we uiteraard nog veel meer plannen voor de toekomst. Hou onze socials en nieuwsbrief dus in de gaten!

Vorige
Vorige

Two Thirds - geïnspireerd door de zee, gemaakt in Europa

Volgende
Volgende

Brief aan een dief…