Two Thirds - geïnspireerd door de zee, gemaakt in Europa

TwoThirds is een merk uit Spanje, opgericht in 2010 door een stel surf-enthousiastelingen. Het haalt de inspiratie uit de zee en de bruisende energie uit de stad Barcelona, waar ze gevestigd zijn. De naam refereert aan het feit dat tweederde van de planeet bestaat uit oceanen.

TwoThirds maakt comfortabele, tijdloze kleding gemaakt van natuurlijke en of gerecyclede materialen. Het bedrijf hecht aan vakmanschap en een milieubewuste missie. Het bedrijf is B-corp gecertificeerd.

Via blogs houdt TwoThirds hun klanten regelmatig op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen, de milieu impact van het bedrijf en onderwerpen die hen na aan het hart liggen.

Sterke punten wat ons betreft:

- TwoThirds maakt tijdloze, kwalitatief goede kleding die een brede doelgroep zal aanspreken en er op gericht is om lang mee te gaan. Ritsen en knopen - de onderdelen die vaak het snelst kapot gaan - zijn met het oogpunt op een lange levensduur daarom van hoge kwaliteit.

- De B-corp certificering sinds 2022 - met een overall score van 83.4 punten - garandeert strenge controles op milieuprestaties, sociale verantwoordelijkheid en transparantie en verantwoording. Bovendien wordt de certificering elke drie jaar herzien. Verder wordt er gebruik gemaakt van OEKO-TEX® Standard 100 textiel en werkt TwoThirds met GOTS-gecertificeerde katoenleveranciers. De productie voldoet aan de Europese REACH-regelgeving, die het gebruik van schadelijke chemicaliën in textiel beperkt. Daarnaast heeft een aantal van de toeleveranciers de Zwitserse Bluesign certificering met ook strenge veiligheids- en milieu eisen. Via de Climate Partner certificering berekent het bedrijf hun emissies en probeert deze terug te dringen.

- Materialen: ongeveer de helft van de gebruikte materiaal betreft GOTS-gecertificeerd katoen. Daarnaast gebruikt TwoThirds onder andere Tencel, linnen, wol. Het bedrijf maak ook gebruik van polyester en nylon in de (zwem)kleding, maar deze is altijd gerecycled, bijvoorbeeld vanuit visnetten. Er wordt gezocht naar alternatieven voor deze synthetische stoffen. Ook wil TwoThirds het gebruik van mengstoffen (bijvoorbeeld katoen plus polyester) in de kledingstukken gaan terugbrengen omdat deze veel lastiger te recyclen zijn dan monostoffen.

- Europese productie. Een deel van de ruwe materialen komt weliswaar van buiten Europa (bijvoorbeeld China en Argentinië) maar er wordt ook Shetlandwol en vlas van binnen Europa gebruikt. Het fabriceren van de stoffen vindt geheel binnen Europa plaats (Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Portugal) en de productie van de kleding gebeurt in een fabriek in Noord Portugal. Dit betekent een kleinere ecologische voetafdruk voor het productieproces en goede arbeidsomstandigheden en een fatsoenlijk loon voor de makers. De Europsese fabrieken hebben strenge waterzuiveringseisen.

- Langdurige en hechte partner relaties. De productiefaciliteiten worden regelmatig bezocht en gecontroleerd.

- Een sterke gerichtheid op low-waste. Het bedrijf werkt op basis van een in de mode-industrie vrij uniek pre-order systeem - kledingstukken worden pas gemaakt wanneer ze daadwerkelijk worden besteld. Eventueel overgebleven stoffen worden gebruikt voor de volgende collectie. Kleine reststoffen worden gebruikt voor bijvoorbeeld tassen of etuis. Bovendien neemt TwoThirds ook ‘deadstock’ - overgebleven stoffen van merken die bijvoorbeeld teveel hebben geproduceerd - over voor een aantal limited collecties om te voorkomen dat deze op de afvalberg of in de verbrandingsoven terecht komen. Onlangs werd berekend dat het pre-order systeem een geschatte reductie van de CO2 voetafdruk’ geeft van 20% - dit in vergelijking met het kopen van een spijkerbroek van een regulier of fast-fashion merk. Fun fact uit het betreffende rapport: de totale CO2-voetafdruk van een paar Kiritibati-jeans (van wieg tot klant) bedraagt ​​5,38 kg CO2, vergelijkbaar met 10 kopjes cappuccino. Daarnaast kon TwoThirds hun eigen overproductie - deadstock - terugbrengen naar iets meer dan 1%.

- Tranparantie. De ecologische rapportages van het bedrijf zijn in te zien op de site. Deze is van 2023.

- Maatschappelijke betrokkenheid. TwoThirds ondersteunt een aantal van hun leveranciers met investeringen in duurzame energie voorzieningen. Daarnaast werkt het bedrijf met een aantal maatschappelijke partners, onder meer in campagnes voor schone oceanen. In oktober 2024, na de grote overstroming die onder andere Valencia trof, stelde TwoThirds hun kantoor ter beschikking als logistiek depot voor een aantal hulporganisaties en doneerde de winst van de verkoop van hun Auckland dames T-shirts en Wake heren T-shirts aan de door B-corp Spanje georganiseerde ‘Valencia Flood campaign’.

Inkoper Aïsha heeft zelf jaren geleden eens een jasje besteld bij TwoThirds - waar ze vanwege het pre-order systeem máánden op moest wachten - en draagt dat nog steeds met heel veel plezier. We horen graag wat jij vindt van de items die we in de winkel hebben hangen!

Vorige
Vorige

Glerups voor warme voeten

Volgende
Volgende

Terugblik op het eerste jaar met nieuwe eigenaren